Serwis Podkarpackie.ART

Aktualności


Na koniec mijającego roku chcemy Państwu przedstawić prace uczestników tegorocznej odsłony projektu PODKARPACKIE.ART.

10 twórczych ekspresji na temat jednego z najpiękniejszych miasteczek województwa podkarpackiego, wykonanych przy użyciu różnych technik, często interdyscyplinarne i multimedialne.

Artystyczne opowieści o Pruchniku opierają się na wrażliwości młodych artystów, którzy w niemal nieograniczonym spektrum tematów w tego zakresu odnaleźli motywy sobie bliskie i dokonali ich twórczej interpretacji.

W 2024 roku zaprezentujemy je szerszej publiczności w miejscu, które było inspiracją do powstania tych prac. Teraz zapraszamy do wirtualnej ekspozycji. Mamy śwadomość ograniczonych możliwości pokazania niezwykłego charakteru tych prac, ale także jesteśmy przekonani, że zachęcimy do udziału w wydarzeniu, które planujemy zorganizować w lecie 2024 roku.


Barbara Bodio, UKRYTE ŻYCIE

 

B. Bodio, Ukryte życie. Obraz przypominający fotografię mikroskopową, dla której bazą była architektura drewniana. Rozlewające się na niebieskawo-szarym tle brązowo-zielonkawe nieregularne plamy, wychodząc z lewego dolnego rogu i prawego górnego rogu schodzą się na przekątnej lewa/górna do prawa/dolna. Struktura obrazu wypukła wkomponowanymi w nią drobnymi kilkunastoma wypustkami żywicy od bursztynowych po czarne oczka.

B. Bodio, Ukryte życie. Obraz przypominający fotografię mikroskopową. Na błękitnym tle bezkształtne plamy mieniące się wieloma odcieniami brązu i zieleni schodzą się w centralnym punkcie, którym jest narośl grzybiczna ze ściany starego drewnianego domu. Całość w sposób nieuporządkowany pokrywają przypominające piasek drobiny drzewnej żywicy, sprawiające wrażenie przypadkowego rozsypania na powierzchni płótna.

B. Bodio, Ukryte życie (obraz). Na tle o barwie zbliżonej do butelkowej zieleni trzy podłużne niereagujących kształtów figury przypominające wyspy z imitacją różnobarwnych wypiętrzeń od jasnego beżu poprzez pistacjową zieleń po szarość i czerń dających wrażenie zastygłej wulkanicznej lawy porośniętej rachityczną roślinnością. Naroślą grzybiczne zaprawione czernią wkomponowują się w owe wyspy zaznaczając ich najbardziej wysunięte fragmenty.

Opis techniczny: 3 obrazy 50x50 powstałe z wykorzystaniem organicznych materiałów znalezionych w Pruchniku i fotografii architektury wkomponowanych przestrzeń płótna.


Patryk Brzezicki, OBECNOŚĆ – INSTALACJA ARTYSTYCZNA

 Instalacja artystyczna Patryka Brzezickiego. Trzy dominujące konstrukcje. Środkowa w kształcie przypominający otwartą okiennicę. W jej centralnej części na goncie postać człowieka. Pojedyncze postaci znajdują się jeszcze na kwadratowych elementach konstrukcji w lewym i prawym dolnym roku – kształty zarysowane na ciemnym tle w odcieniach szarości oraz po prawej stronie środkowej zbiorowo na białych tłach dostrzegalne kształty i ledwo zauważalne kontury. Ta część instalacji prezentuje różne materiały wykorzystywane do budowy drewnianego domu. Po lewej stronie konstrukcji centralnej kwadrat z regularnie ułożonymi poziomo prostokątami przypominającymi fragment drewnianej podłogi. Po prawej zaś prostokątny element prezentujący wyobrażenie gontów z dachu.

Opis techniczny: 20 obrazów 20x20 oraz 6 obrazów 30x40 tworzących instalację artystyczną.


Shadi Hamama, PRÓBA CZASU

 

Grafika przdstawiająca wieżę z wkomponowaną w nią klepsydrą na biało czarnym tle chmur uruchamiająca po kliknięciu w nią aminacją artystyczną. Film trwa 3 m 39 s. Utrzymany jest w kolorystyce czarno-białej. Głównym motywem animacji jest wieża widokowa, w którą została wkomponowana klepsydra. Klepsydra porusza się w rytm dynamicznej narastającej muzyki. Towarzyszy temu zmieniające się tło - są nim przesuwające się w kierunku widza ciemne chmury. W połowie filmu wraz ze zmianą rytmu muzyki na pulsującą kontury wieży i klepsydry tracą swoją wyrazistość. Złowieszcze rytmy burzą strukturę obrazu zamieniając ją na końcu w czarną plamę.

 

Opis techniczny: animacja artystyczna


Agnieszka Hrycuniak, MIASTO W NOWYM ŚWIETLE

 

Agnieszka Hrycuniak, Miasto w nowym świetle. Na obrazie realistyczne wyobrażenie siedziby Muzeum Parafialnego w Pruchniku. Jest to parterowy drewniany dom, podcieniowy z wysoką podmurówką i wejściem z kilkoma schodami. Dominująca barwa na obrazie to różne odcienie czerwieni poprzeplatane konturami w brązie i imitacją trawy okalającej budynek z lewej strony w zieleni.

Agnieszka Hrycuniak, Miasto w nowym świetle. Realistyczne wyobrażenie Kościoła Świętego Mikołaja Biskupa w Pruchniku z wyraźnie zarysowaną na pierwszym planie przyporą oraz wieżą wieńczącą dach świątyni. Całość w kolorze fioletowym, ale w przypadku dachu czy przypory, gzymsów i obejścia kolor ten przechodzi w odcienie zieleni morskiej, mięty, pistacji. Po prawej stronie od górnego rogu widoczne ciemne fioletowe zacieki na wzór strug deszczu.

Agnieszka Hrycuniak. Miasto w nowym świetle. Realistyczne przedstawienie domu, w którym mieści się sklep z pamiątkami „Stary Kufer”. Kompozycja utrzymana w kolorze żółtym. Dom na wysokiej podmurówce z werandą, do której prowadzą schody. Dobrze widoczne drewniane okna skrzynkowe i belki – podpory dachu. Przy domu latarnia wzorowana na dziewiętnastowiecznym oświetleniu miast.

Opis techniczny: 3 obrazy olejne na płótnach o wymiarach 60x80


Barbara Hubert, CZAS MINIONY/CZAS OBECNY

 

Barbara Hubert, Czas miniony/czas obecny. Obraz na pleksi. Wielkoformatowy. W dolnej części obrazu po lewej stronie fragment drewnianej zabudowy runku, po prawej zaś widoczne sylwety budynków współczesnych murowanych. Nad tą częścią tło w wielu odcieniach zieleni nieregularnie rozmieszczonej poprzeplatanej barwą żółtą, szarą, pomarańczową. Całość powleczona nieregularnymi przecinającymi się wypukłymi liniami imitującymi pęknięcia w powłoce obrazu.

Barbara Hubert, Czas miniony/czas obecny. Obraz na pleksi. Wielkoformatowy. Z wieloodcieniowej dominującej czerwieni tła, w które wkomponowano niczym pulsującą lawę żółto-zielone plamy wyłania się po prawej stronie sylweta kościoła w Pruchniku z wyraźnie zarysowanym konturem nawy głównej i górującej nad nią wieżyczki. W oknach pali się wyraźne światło w kolorze intensywnej żółci. Całość powleczona nieregularnymi przecinającymi się wypukłymi liniami imitującymi pęknięcia w powłoce obrazu.

Barbara Hubert, Czas miniony/czas obecny. Obraz na pleksi. Wielkoformatowy. Na wielobarwnym tle z dominacją wielu odcieni brązu, zieleni, niebieskiego, układających bądź w nacieki, bądź też owale imitujące fale, w centralnej części sześć płaskich okrawków drewna symbolizujących elementy konstrukcji drewnianej. Po prawej stronie element większy, po lewej pięć mniejszych różnej szerokości, o nieregularnych podłużnych kształtach.

Opis techniczny: 3 prace malarskie na pleksi o wymiarach 100x200


Alicja Kalandyk, UKRYTE W PODCIENIACH

 

Alicja Kalandyk UKRYTE W PODCIENIACH obraz. Tłem jest zapisana na całym płótnie drobnym drukiem historia Pruchnika. Pokrywa je warstwa brązowej farby rozłożonej cieniowanej nierównomiernie, tak aby przebijał przez nią we fragmentach tekst. Po prawej stronie na całej wysokości płótna została przymocowana deska - podstawowy budulec pruchnickich domów.

Alicja Kalandyk Ukryte w podcieniach. Obraz. Utrzymany w różnoodcieniowym brązie koliście schodzącym się w centralnej części płótna. Zauważalne po prawej stronie kontury zabudowy drewnianej. W płótno wklejono liczne fragmenty dawnych dokumentów, w tym aktu lokacyjnego miasta, informacji prasowych z dawnych czasów czy starą mapę.

 Opis techniczny: 2 obrazy olejne na płótnach o wymiarach 80x80


Dominika Kicińska, LEGENDA Z PRUCHNIKA

 

Dominika Kicińska - animacja artystyczna. Na planszy w kolorzez zielono-żółtym tytuł "Legenda z Pruchnika" oraz poniżej: wykonała Dominika Kicińska, głosu użyczył Mateusz Ciurkot.

Opis techniczny: animacja artystyczna (audiodeskrypcja na kanale YouTube)


Aleksandra Kuśmider, PRUCHNIKOWE OPOWIEŚCI

 

Aleksandra Kuśmider - Pruchnikowe opowieści. Jest to strona tytułowa bajki o pruchnickim robaczku. W pastelowych ciepłych kolorach prezentuje się widok ogólny, na którym można zobaczyć na horyzoncie pagurki, poniżej ruiny zamku i kościół w Pruchniku oraz fragment zabudowy przyrynkowej i prowadzącądo nich drogę. Na lewej krawędzi strony znajduje się robaczek -  bohater bajki. W górnej centralnej części strony napis Pruchnikowe opowieści, a wokół niego lecące ptaki, Całość ilustracji utrzymana w bajkowej koncencji, z wykorzystaniem do p[rezentacji przyrody formy na wzór wydzieranek z kolorowego papieru.

 Opis techniczny: autorska książka w formacie pdf z ilustracjami w formie kolażu - prezentacja (tekst na kanale YouTube)


Jadwiga Napiórkowska, WICI

 Jadwiga Naiórkowska Wici. Grafika. Utrzymana w czarnobiałej kolorystycze. Piętrzące się warstwy oplatane czy może też rozdzielane białymi pasmami w szczytowej formie rozlewają się rozbłyskiem bieli. Jest to tło do filmu.

 Opis techniczny: grafika w technice monotypii na dwóch warstwach papieru japońskiego w formacie 94 x 63 cm wraz ze stelażem oraz plik video na pendrive


Julia Rut, POŚPIECH

  Praca Juli Rut to instalacja przestrzenna złożona z 13 różnej wielkości elementów prostokątnych tworzących instalację przestrzenną nawiązującą do budowy drewnianego miasteczka Pruchnik. Instalacja w kolorystyce, szarości, brązu, czerni i różnych odcieni tych barw. Dominującym motywem są dłonie w dynamice wykonywanych przez nie czynności. Dłonie chwytają, trzymają, mierzą, stopują, łączą, rozdzielają. Tłem dla nich jest imitacja drewna, muru z kamieni, czasem dym, plama, bezkształtne tło.

Opis techniczny: instalacja graficzna o wymiarach 170x270, 13-modułowa na drewnianych sklejkach