Serwis Podkarpackie.ART

Aktualności

W ramach akcji ŁUKASIEWICZ.ART 2022 dziewięciu młodych artystów – studentów Instytutu Sztuk Pięknych Uniwersytetu Rzeszowskiego pracuje nad projektami własnego autorstwa. Koncepcje tychże projektów zostały dopuszczone do realizacji po ocenie Komisji eksperckiej złożonej z specjalistów w dziedzinie sztuki.

Trzy artystki uchyliły rąbka tajemnicy i przysłały nam zdjęcia powstających prac.

Barbara Bodio w swoim projekcie „Operacja przy świetle” jako pretekst do działań artystycznych wybrała wydarzenie z nocy 31 lipca 1853 roku w szpitalu we Lwowie. Pacjent w ciężki stanie nie mógł czekać do rana, a w szpitalu nie było światła. Ignacy Łukasiewicz na prośbę doktora Zaorskiego dostarczył do sali operacyjnej swoje lampy, dzięki którym możliwe było przeprowadzenie skomplikowanego zabiegu chirurgicznego zakończonego sukcesem. Po tym fakcie w lwowskim szpitalu na stałe zawisły lampy Łukasiewicza, dając tym samym początek szerszemu wykorzystaniu lamp. Tak opisała swoje zamierzenie artystyczne autorka:

 

Aby najlepiej odwzorować efekt wydarzenia, które miało miejsce 31 lipca, planuję wykonać grafikę (podświetlone ciało operowanego) połączoną z rysunkiem oraz organicznymi materiałami o rozmiarach około wys.170 cm oraz szer.70 cm w formie instalacji umieszczonej na plexi przezroczystej bądź folii transparentnej. Całość będzie prezentowana w podświetleniu, aby dodatkowo podkreślić rolę światła.

 

Z wykorzystaniem organicznego materiału grzyba kombucha – jak informuje pani Barbara – powoli tworzy się ciało, poczynając od rąk. Forma gipsowa wyłożona organicznym materiałem pozwoli uzyskać pozytyw rąk męskich.

Gipskowe formy wykonane przez Barbarę Bodio przed nałożeniem grzyba kombucha  Grzyb kombuch przygotowany do użycia jako materiał artystyczny

Julia Rut realizuje projekt pt. „(wy)trwanie”. Odwołuje się w nim do procesu poszukiwań i chce pokazać emocje, które mogły towarzyszyć Ignacemu Łukasiewiczowi w tym procesie. Artystka w koncepcji napisała, że projekt będzie składał się z pięciu grafik o formatach 50x50 wykonanych w technikach druku płaskiego m.in. serigrafii. Prace wydrukowane zostaną na foliach, bibułach lub cienkich papierach, które zagwarantują efekt przeźroczystości. Ułożone zostaną na tzw. lighboxach, które będą je oświetlać od spodu, tworząc wspólnie instalację pełną światła. Grafiki przedstawiać będą portrety Łukasiewicza, o monumentalnym i refleksyjnym charakterze. Dodatkiem będą fragmenty zapisków, graficzne elementy niosące za sobą prywatny i emocjonalny przekaz, zadające pytanie: Jakie emocje towarzyszyły mu w trakcie pracy? Jaką drogę musiał przejść jako badacz, który odniósł sukces? Całość przedstawienia będzie utrzymana monochromatycznych tonacjach, dodatkiem koloru będą wyżej wspomniane dodatkowe elementy graficzne.

Jak informuje autorka:

 

Część grafik jest już odbita, schnie czekając na kolor i dalsze poczynania Wykonuję też próby na różnych podkładach i papierach.

Twarz Ignacego Łukasiewicza - sitodruk w sepii   Twarz Łukasiewicza - sitodruk czarnobiały

Alicja Kalandyk w projekcie pt. „Światło” poprzez malarską materię zamierzyła pokazać problematykę światła, bazując na bezpośrednich wspomnieniach związanych z osobą Ignacego Łukasiewicza.

 

Materiały, wspominające postać Łukasiewicza, umieściłabym na płótnie i na ich podstawie budowała obrazy (chodzi tu o materiały papierowe jak: dokumenty, fotografie, artykuły prasowe, głównie reprodukcję tych materiałów). Planuję wykonanie 4 prac o powierzchni 100⨯100 cm oraz 2 o powierzchni 120x120cm, nie wykluczam wykonania dodatkowo kilku mniejszych obrazów.

 

Igancy Łukasiewicz z lampą - braz Alicji Kalandyk